Nadaní žáci

Jako jedna z mála brněnských škol systematicky pracujeme s nadanými a mimořádně nadanými žáky už od první třídy. V rámci rozvoje nadaných žáků spolupracujeme s organizacemi Qiido, Mensa a Invenio. Prvním krokem k systematické práci s nadanými dětmi je jejich identifikace. S organizací Qiido provádíme diagnostiku dětí už během zápisu nebo na začátku první třídy, testy Invenio využíváme ve čtvrté třídě a měření IQ testy, které připravuje Mensa, probíhá napříč všemi ročníky.

Aktuálně pro děti 1.-3. ročníku vytváříme edukační skupiny, v rámci kterých chodí 2x -3x týdně na “speciální matematiku” mimo svou kmenovou třídu. Potkávají se zde s podobně naladěnými dětmi a věnují se úlohám, které jsou pro ně výzvou i prostředkem rozvoje.

Napříč všemi ročníky vytvářejí učitelé za podpory školního poradenské pracoviště plány individuální podpory pro nadané děti, aby děti měly prostor využít svůj potenciál. Poskytujeme upravená zadání, hlavolamy a smart games, rozvojové programy na tabletu a počítači nebo také prostor pro vlastní práci.

Zbytek jen drobné úpravy Rodičům žáků je dána metodická podpora, jak s nadaným dítětem pracovat doma a nadále jej rozvíjet. Systém se nám velmi osvědčil a po několika letech realizace edukačních skupin máme od rodičů a jejich dětí pozitivní zpětnou vazbu. 

Kdo je to MiND žák ?

KONCEPCE ŠKOLY PŘI PODPOŘE MiND ŽÁKŮ

Identifikace MiND žáků: Škola ve spolupráci s externí organizací vytvoří fungující proces vyhledání MiND žáků na 1. stupni. Například ve spolupráci s organizací Qiido proběhne v dubnu u zápisu do 1. tříd diagnostika možných MiND žáků.

Profesní rozvoj učitelů: Podpora dalšího vzdělávání pedagogů školy při práci s MiND žáky, včetně využívání efektivních a moderních metod. Průběžně probíhá školení na práci s nadanými žáky (Qiido, Jihomoravský kraj).

Edukační skupiny: Od školního roku 2022/2023 vytvoření edukačních skupin (např. 3 hodiny v týdnu) pro nadané žáky. Nadaní žáci však nadále zůstávají ve svých kmenových třídách. Koncepcí školy není vytvářet speciální nebo výběrové třídy, ale individuálním přístupem rozvíjet všechny naše žáky.

Zavádění vyučovacích metod a forem i dle potřeb MiND žáků: Metody výuky: např. projektové vyučování, vybrané aktivizující metody apod. Formy výuky: např. individualizace výuky, skupinové práce.

Sdílení: Snaha sdílet své zkušenost s ostatními pedagogy, školami nebo organizacemi věnující se práci s nadanými žáky. Jezdíme na náhledy do jiných škol, které pracují cíleně s nadanými dětmi.

Personální podpora MiND žákům: K dispozici jsou pracovníci školního poradenského pracoviště (psycholog, speciální pedagog) a další pedagogové, kteří se budou individuálně věnovat MiND žákům.