Kroužky v družině
ZDRAVOTNICKÝ KROUŽEK
Formou her, rozhovorů, soutěží, kvízů, sledováním DVD /příběhy z cyklu „Úraz není náhoda“ a „Dětství bez úrazů“/ a hlavně praktickými ukázkami a řešením navozených situací se děti seznámí se zásadami a postupy poskytování první pomoci, s možnostmi snížení rizika úrazů, se správným vyhodnocením a řešením nebezpečných situací / doma, při sportu, v lese, u vody, při bouřce, při setkání s cizím člověkem…./, naučí se zodpovědně chovat, umět se rozhodovat a poradit si ve složité situaci.
MÍČOVÉ HRY
Náplní činnosti v kroužku jsou pohybové hry – někdy s míčem, někdy s jiným sportovním náčiním, někdy bez náčiní. Kroužek není jednostranně zaměřen, jde v něm o skloubení pohybu a zábavy v nepřeberné nabídce her a pohybových aktivit /různé varianty honiček, vybíjených, postřehové hry, soutěže družstev/ se zařazením vyrovnávacích či posilovacích cviků při pravidelném střídání rušných a klidnějších aktivit. Navíc mají děti možnost kdykoliv si na lavičce odpočinout a znovu se po odpočinku zapojit do hry. V „míčových hrách“ se děti naučí spoustu nových her, aniž by si toho všimly, naučí se při hrách s ostatními dětmi lépe komunikovat, spolupracovat, dbát na dodržování stanovených pravidel, rozhodovat se a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost.
KERAMIKA
Náplní práce v keramickém kroužku je postupně seznamovat děti s technikami zpracování keramické hlíny, barvení a dekorování výrobku. Děti si při vyrábění procvičují jemnou motoriku, učí se trpělivosti a rozvíjí svůj cit pro detail. Naučí se vytvářet výrobky prostorové i z plátu. Starší děti si také mohou vyzkoušet točení na kruhu. Při práci s tímto materiálem se děti zklidní, odreagují od školních povinností a mohou plně využít svoji fantazii.
TVOŘIVÁ DÍLNA
Kroužek je zaměřený na práci a tvoření s různými materiály. Děti budou pracovat s keramickou hmotou, textilem, papírem, drátky a korálky, budou malovat na textil, tvořit ozdoby a šperky, drátkovat kamínky, malovat na sklo a hedvábí, budou pracovat s vlnou. Děti při těchto činnostech rozvíjí svou kreativitu a jemnou motoriku. Naučí se pracovat podle daného postupu a také se budou učit trpělivosti.
DESKOVÉ A LOGICKÉ HRY
Děti budou formou her vedeny k rozvoji svého logického a strategického myšlení, budou se učit komunikaci, trpělivosti a soustředění. Vyzkouší a naučí se hrát deskové a karetní společenské hry, budou luštit hlavolamy a rébusy. Hraní her děti obohacuje v mnoha ohledech. Nejenom, že děti baví, ale skrze hru si osvojují i určitá pravidla, taktiku, učí se toleranci, rychlému rozhodování a také zvládat prohru. Všechny herní činnosti budou respektovat individuální potřeby a požadavky dětí, jako je např. rozdílná úroveň dovedností, jejich věk a různé zájmy.
ŠIKULA – rukodělné činnosti
V rámci kroužku se děti seznámí s ručními pracemi a s různorodým materiálem. Budou vyšívat, šít, tvořit s vlnou, bavlnkami, chemlonem, látkami, plést z bužírek a gumiček, pracovat s plyšovými drátky, drhat, plést z papíru. Činnosti v kroužku budou zaměřené na rozvoj jemné motoriky dětí. Budou rozvíjet dovednosti, trpělivost, zručnost a radovat se z vlastnoručně vyrobených výrobků.
PROGRAMOVÁNÍ S ROBOTY
V kroužku se postupně seznámíme se základy krokového a blokového programování – na začátku si doslova osaháme příkazy přímo na robotech: roztomilý brouček Blue-bot s tlačítkovými příkazy či chytrý vláček Intelino a programování pomocí barevného kódu. Dále nás čeká například náročnější Micro:bit. Postupně si k programovacím hračkám ukážeme a individuálně vyzkoušíme aplikace v tabletu. V další části přejdeme i na kódování na počítači, kde se seznámíme s vizuálním programovacím jazykem pomocí bloků.
LITERÁRNÍ ATELIÉR
Děti se hravou formou seznámí s vybranými díly dětské literatury, příběhy, pohádkami i poezií. Tato díla budou námětem i inspirací k tvoření, výtvarnému, dramatickému a dalšímu uměleckému. Na každé lekci se seznámí s vybraným literárním dílem, z nějž bude vycházet následný program. Budou výtvarně ztvárňovat a dramatizovat texty, hrát si s texty. Základní kostra programu bude dotvářena aktuálními nápady dětí. Děti budou postupně získávat schopnost tvořit víceméně samostatně tak, aby jejich tvorba nejlépe odpovídala jejich specifickému chápání literárního díla.
Součástí kroužku bude návštěva uměleckého ateliéru a setkání s umělcem, který při své výtvarné a hudební tvorbě z literatury vychází a návštěva knihovny.
Děti nemusí umět číst.